ورود و ثبت نام

برای ورود به نوسین از طریق لینک های زیر اقدام کنید

 ورود             ثبت نام 

 

اطلاعات تماس
سقز میدان آزادی پاساژ الماس غرب پلاک 188
کردستان
info@noosin.ir
087-36300677
Follow Us

نوسین

افسار تعیین هزینه تولید محتوا در دست چه کسی است که به بیراهه می رود؟

افسار تعیین هزینه تولید محتوا در دست چه کسی است که به بیراهه می رود؟

هزینه تولید محتوا چقدر است؟ بهتر است همینجا اعلام کنیم که در مورد این سوال هنوز هم بین علما اختلاف نظر و احتمالا درگیری وجود دارد! البته منظور از علما در اینجا کسانی هستند که در حوزه تولید محتوا صاحب نظرند و نه شرکت‌ها و وب‌سایت‌هایی که در جستجوی گوگلتان برای یافتن پاسخ این سوال با آنها برخورد می‌کنید.

متاسفانه مسئله مهمی که روی نحوه محاسبه هزینه محتوا بسیار تاثیر گذاشته و باعث شده این سردرگمی در کلاف محتوا به وجود بیاید همین به اصطلاح شرکت‌های تولید محتوا هستند که معیارهای عجیب و غریبی برای محاسبه هزینه تولید محتوا استفاده کرده‌اند. اگر فرض را بر این بگذاریم که این معیارها درست و استاندارد هم باشند باز مبالغی را که به ازای هر پکیج، کلمه، مطلب و … برای محتوا ارائه می‌دهند یا گاهی آنقدر نجومی است که از این ور بام می‌افتند و یا آنقدر پایین که از آن ور بام!

همه می‌دانیم که ارزش تولید محتوا برای کسب وکارهای آنلاین تا چه اندازه بالاست. اما متاسفانه جا انداختن این ارزش در ذهن صاحبان این کسب وکارها در اکثر موارد به شکل نادرستی انجام شده است. از طرفی برخی از این عزیزان هزینه‌های هنگفتی برای به اصطلاح بالا آمدن رتبه سایتشان متقبل می‌شوند و اکثرا به دام شرکت‌هایی می‌افتند که پول کلانی می‌گیرند و تنها رسالتشان هم همین دریافت پول است و بس! این عزیزان فوق‌الذکر نیز وقتی به خود می‌آیند که می‌بینند «جا تره و بچه نیست!».

از طرف دیگر برخی از صاحبان کسب و کار، فریلنسر محتوا را به چشم جادوگری می‌بینند که در یک چشم بر هم زدن سایتشان را به صفحه اول نتایج گوگل بیاورد. هر چند که این جادو از برخی فریلنسرهای تولید محتوا بعید نیست اما اشکال کار این است که این کارفرمایان برای این جادوگری حاضر به پرداخت مبلغ معادل یک چیپس هم نیستند!

حال شاید این سوال را از خود بپرسید که بسیاری از افراد به همین شکل مشغول کار هستند و هر دو طرف قضیه تولید محتوا یعنی کارفرما و فریلنسر تولید محتوا، خوب و خوش و خرم هستند و ما چرا کاسه داغ‌تر از آش شده‌ایم؟

در ادامه به بررسی برخی فاکتورهای مهم در مورد هزینه تولید محتوا خواهیم پرداخت و خبر خوبی هم برای صاحبان کسب و کار اینترنتی داریم و هم تولیدکننده محتوا!

فاکتورهای مهم در محاسبه هزینه تولید محتوا

کیفیت محتوای تولیدی حرف اول را می‌زند

چیزی که مشخص است این است که نحوه محاسبه هزینه تولید محتوا نیاز به یک بررسی و بازبینی اساسی دارد. روشی که هر دو طرف را راضی نگه دارد و به اهداف خود برساند. کارفرما و صاحب کسب و کار بتواند خدمت یا محصول خود را بهتر معرفی کند و به درآمد برسد. فریلنسر تولید محتوا نیز علاوه بر اینکه در این حوزه دیده شود بتواند به دستمزدی که لایقش است برسد! دقت کنید که اینجا حرف لیاقت فریلنسر محتوا نیز بسیار مهم است و کسانی که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند و حرفی برای گفتن دارند باید از سایر افرادی که صرفا برای تفریح و با کیفیت کار پایین فعالیت دارند از هم تمیز داده شوند.

بنابراین می‌توان در اینجا اشاره کرد که یکی از معیارهای خیلی مهم در تعیین هزینه تولید محتوا کیفیت کار ارائه شده است. در واقع یک محتوای واحد را ممکن است دو فریلنسر محتوا از یک منبع مشخص تهیه کنند اما تفاوت در کیفیت به قدری باشد که کارفرما به یکی پاداش دهد و دیگری را جریمه کند!

وجود تعامل بین کارفرما و فریلنسر در حوزه تولید محتوا این امکان را فراهم می‌کند که فریلنسرهای زبردست شناسایی شوند و در نتیجه آن، محتوای خوب و با کیفیت نیز معرفی شود. مزیت این مسئله برای تعیین هزینه تولید محتوا را می‌توان مشخص شدن محتواهای معیار و محک در نظر گرفت.

مشکل دیگری که در اینجا باید به سایت‌ها و شرکت‌های تولید محتوا که محتوا را در پس زمینه به فریلنسرها واگذار می‌کنند وارد است این است که ما اثری از چنین موجوداتی (فریلنسرها) در عالم وجود نمی‌بینیم و این دیده نشدن برای کسی که محتوای ناب تولید می‌کند یعنی مرگ ذوق و قریحه!

اگر محتوا پادشاه است کسی که محتوا تولید می‌کند مادر این پادشاه است! (از جملات قصار نویسنده).

نوسین تولیدکننده محتوای خوب را با سطح بندی فریلنسرهای این حوزه براساس امتیازهایی که کارفرما به آنان می‌دهند مشخص کرده و یافتن و انتخاب این اشخاص را راحت تر می‌کند.

نوع محتوا هزینه تولید محتوا را تحت تاثیر قرار می دهد

همانطور که می‌دانیم محتوا انواع مختلفی دارد و هر یک از این انواع محتوا خود بر نحوه محاسبه هزینه محتوا اثرگذار است. بنابراین اولین توصیه‌ای که باید به صاحبان کسب و کار آنلاین کرد این است که اساسا باید قبل از هر تولید محتوایی برای سایت، شبکه‌های اجتماعی و … این نکته را برای خود مشخص کنند که چه نوع محتوایی مناسب فضای کسب و کار آنهاست و بازدهی آن بیشتر است. بعد از آن است که باید به جیب مبارک نگاه کنند و چرتکه بیاندازند که هزینه تولید محتوا بر اساس این نوع چقدر برایشان آب می‌خورد.

بنابراین فاکتور مهم دیگر در محاسبه هزینه تولید محتوا نوع محتوا اعم از محتوای متنی، صوتی، تصویری، ویدیویی و … خواهد بود. البته در مورد محتوای متنی باید یک زیرشاخه نیز در نظر بگیریم و استثنایی در این دسته‌بندی برای این نوع قائل شویم.

محتوای متنی ممکن است به اشکال مختلفی تهیه شود و این نحوه تهیه شدن بر قیمت محتوای تولیدی تاثیر می‌گذارد. برای مثال محتوایی که به صورت تالیفی و از صفر تهیه می‌شود قطعا تفاوت قیمت بارزی با محتوای بازنویسی شده دارد. در مورد محتواهای ترجمه‌ای و رپورتاژ هم این تفاوت قیمت صادق است.

کارفرما در نوسین تنها یکبار پروژه تولید محتوای خود را ثبت میکند و مقالات و پسهای خود را در قالب کارهای این پروژه به صورت نامحدود تعریف می نماید. نیازی نیست برای هر مقاله یا پست پروژه جدید تعریف شود. کار را بر اساس نوع محتوای مورد نیاز تعریف کرده و به فریلنسر متخصص این نوع محتوا بسپارید.

نوع محتوا هزینه تولید محتوا را تحت تاثیر قرار می دهد

به طور کلی اگر قرار باشد محتوا باعث بهتر دیده شدن سایت، کانال، پیج و … شما شده و در نتیجه آن فروش خدمات و محصولات شما چندبرابر شود ارزش آن به قدری بالاست که هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنید چند صدم درصد از سودی است که عایدتان می‌شود. باز هم در اینجا متذکر می‌شویم که تولید چنین محتوای ارزشمندی کار هر کسی نیست و باید فردی را پیدا کرد که علاوه بر مهارت نویسندگی مهارت‌های دیگری چون سئو، کپی‌رایتینگ و … را هم داشته باشد.

هزینه تولید محتوا با مهارت فریلنسر مرتبط است

بزرگی پروژه تولید محتوا معیار مهم دیگر

گاهی ممکن است نیاز باشد از وجود یک تیم برای تولید محتوای مورنیاز خود استفاده کنید. تیم‌های تولید محتوا این مزیت را دارند که در این نوع تیم‌ها معمولا مراحلی که برای تولید محتوا نیاز است طی شود شود بین افراد تیم تقسیم می‌شود و هر کدام از این افراد وظایفی به شرح زیر را ممکن است برعهده بگیرند:

  • طراح گرافیک
  • استراتژیست محتوا
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • مدیر کپی‌رایتینگ
  • تولید کننده ویدیو
  • سئوکار
  • متخصص دسترسی به وب‌سایت
  • وبلاگ نویس قوی

این تقسیم کار در نهایت باعث می‌شود تمرکز هر یک از این افراد بر قسمت مشخصی از پروژه تولید محتوای شما باشد. کاری که قطعا از توانایی یک نفر خارج است. بنابراین یکی دیگر از معیارهای مهم در تعیین هزینه تولید محتوا این است که پروژه شما چقدر بزرگ است و اساسا چه تعداد محتوا و در چه بازه‌های زمانی نیاز دارید و این دو فاکتور مشخص می‌کنند که شما به یک تیم یا آژانس تولید محتوا نیاز دارید یا یک نفر پاسخگوی نیازتان خواهد بود.

تیم های تولید محتوا می توانند در نوسین فعالیت کنند و پروژه های خود را در آنجا با استفاده از امکانات مختص تیم مدیریت نمایند. امکان پرداخت دوره ای دستمزدها و بستن قرارداد نیاز اصلی این نوع تیم ها است.

بزرگی پروژه تولید محتوا معیار مهم دیگر

هزینه تولید محتوا با نوع همکاری با تولید کننده محتوا شدیدا در ارتباط است

مورد مهم دیگری که باید برای تعیین هزینه تولید محتوا به آن اشاره کرد این است که برای واگذاری تولید محتوای خود دو راه وجود دارد:

  • استخدام تولیدکننده محتوا و حضور فیزیکی او
  • برون‌سپاری محتوا به فریلنسر محتوا

در روش اول باید مکانی را برای تولیدکننده محتوا فراهم کرد و هزینه‌های جانبی دیگری نیز مانند دسترسی او به اینترنت و … را در نظر گرفت. روش دوم این هزینه‌ها را از دوش کارفرما برمی‌دارد.

اینکه کدام یک از این دو برای شما مناسب‌تر است قطعا به سلیقه و انتخاب خودتان بسیار بستگی دارد. هرکدام از این گزینه‌ها مزایا و معایب خود را دارند اما در چند سال گذشته برون سپاری تولید محتوا بسیار رایج شده و بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز از این طریق به محتوای موردنیازشان می‌رسند. شاید مسئله خیلی مهمی که در مورد برون سپاری محتوا وجود دارد این است که اعتماد دو طرفه بین کارفرما و فریلنسر تولید محتوا به گونه‌ای شکل بگیرد و این همکاری در نهایت به گیس و گیس‌کشی ختم نشود!

نحوه دسترسی به فریلنسر محتوا

اگر برای برون‌سپاری پروژه‌های تولید محتوا سری به گوگل زده باشید احتمالا با سایت‌های برون‌سپاری پروژه و شرکت‌های تولید محتوای بسیاری روبه‌رو خواهید شد و یا حتی شاید تجربه کار با برخی از این وب‌سایت‌ها را هم داشته باشید.

مسئله مهمی که در مورد ماهیت پروژه‌های تولید محتوا وجود دارد این است که شما برای سایت، کانال یا پیج شبکه‌های اجتماعی خود نیاز به تولید مداوم محتوا دارید و سایت‌های برون‌سپاری پروژه بازه زمانی محدودی را برای پیدا کردن شخص مورنظرتان در اختیار شما می‌گذارند. بنابراین مجبور خواهید شد هر بار که محتوایی نیاز دارید پروژه جدیدی ثبت کنید و این یعنی بالا رفتن هزینه تولید محتوا.

در مورد شرکت‌های تولید محتوا نیز قبلا متذکر شدیم که در مورد محاسبه هزینه تولید محتوایشان معیار درست و منطقی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد شاید بهترین راه و گزینه خوبی که برای برون سپاری پروژه‌های تولید محتوا می‌توان جلوی پای کارفرماها گذاشت این است که مستقیما با فریلنسرهایی که قرار است محتوای او را تولید کنند ارتباط برقرار کنند، کیفیت کارهای انجام شده آنها را ببیند و از بین این افراد بهترین شخص یا اشخاص را انتخاب کند. همچنین کارفرما باید یکبار برای همیشه محیطی را که قرار است محتوای خود را در آنجا منتشر کند معرفی کند و در قالب یک پروژه واحد برون‌سپاری کند نه اینکه برای هر مقاله یا پست متقبل هزینه شود.

اگر به شما بگوییم نوسین چنین امکاناتی برای کارفرما فراهم کرده نظر شما چه خواهد بود؟

از طرف دیگر فریلنسر محتوا نیز باید در دنیای محتوا که دنیای کوچکی نیست دیده شود. تجربه و سابقه کار برای او رقم بخورد.

نوسین این را نیز در نظر گرفته و سعی کرده بهترین‌ها در حوزه محتوا پیدا شوند و به این ترتیب قدمی کوچک در دنیای محتوا با شناساندن تولید کننده محتوا و محتوای خوب بردارد.

لطفا با ما در ارتباط باشید و از تجربیات خود در حوزه تولید محتوا بگویید. نظرات شما اثر مهمی در گسترش دانش این حوزه برای ما دارد. بهبود کار ما در گرو بازخوردهای شماست.

ارسال یک نظر